Onderweg naar Ha Long Bay

25 juli 2017 - Hạ Longbaai, Vietnam

Vannacht hebben we de nachttrein teruggenomen van Sapa naar Hanoi en zitten alweer in de bus richting Ha Long Bay. Eerst nog even over Sapa.
Vrijdag 21 juni kwamen we in de ochtend aan en moesten we nog een uur de bergen in rijden.
We werden een beetje treurig van het weer, omdat we geen berg zagen zo mistig was het.
Bij het onvangsthotel aangekomen werd het er niet beter op. Veel bewolking en geen mooi uitzicht.
Wel een lekker licht ontbijt en toen mochten we met de hiking is beginnen.
Onze gids heette Cat Mai van lokale bevolkingsgroep met zwarte kleding.
We hadden een private tour en gingen eerst boodschapjes halen.
De jongens bleven buiten kijken bij de verse nog levende vis.
Nou zij hoeven geen vis meer weet je hoe de vis dood ging zei Djelano? Eerst pakten ze een vis gingen ze er op stampen en dan hup kop eraf. Leeft toch nog best lang zo'n vis door de helft. Al met al boodschapjes binnen poncho's aan en gaan. Het regent hard.
Mega hoge treden dit wordt een aanslag voor mijn knieen. Ach het is maar 17 km en morgen 12 km komt vast goed.
Onderweg was het weer redelijk. Af en toe was het zelfs droog. Uitzicht was eigenlijk best goed. Te mooi om te omschrijven. Alle rijstvelden lagen er goed bij mooi groen. Heerlijke lunch. Na de lunch begon het steeds harder te regenen de afdaling werd steeds stijler over smalle beton paden. Onze waterdichte schoenen werkten voortreffelijk helaas maar tot onze enkels. En het jammere van die waterdichte schoenen is dat het water er ook niet meer uit gaat. Eenmaal nat is het maar toegeven. Droog en vies het is niet anders.
De steile paden waren een avontuur ook om te zien waar je in viel, een flink stuk naar beneden. Kenneth was het eerst gevallen lachen joh.... hij vond het toch wat minder en we moesten nog zo'n stuk. We zijn veilig aan gekomen bij onze homestay. Daar kwamen nog twee groepjes 2 stelletjes en 2 dames.
Wat een gezellige sfeer was het, lachen, verhalen gewoon echt leuk. Leuk om zo mensen te ontmoeten.
Allemaal een onderbeen massage nog een beetje borrelen en naar bed.
De volgende dag weer vroeg er uit. Jeahhh we mogen weer 12 km. Het weer was prachtig. Maar de route.... ik trok het bijna niet. Steile hellingen in de blubber tot aan je enkels en ook zo afdalen. Uitzicht was voortreffelijk maar wat een avontuur. Ik had 2 vrouwtjes die me omhoog hielpen en omlaag. Wat was ik blij dat we het gehaald hadden.
In de avond weer terug naar Hanoi met de trein. Iets minder comfort maar moe genoeg om te slapen.
Pijnlijke benen, het is verschrikkelijk die spierpijn. 5:30uur aankomst.
Terug naar Friends for Travel gedouchet en ontbeten. En hup om 8:00 uur richting Ha Long Bay.
Het is nu 12:00 uur en we zijn er bijna. Het zonnetje schijnt dus het kan niet op. Hopelijk blijft het weer zo. Het schijnt dat er weer storm opkomst is. Dus we hopen dat we die missen.

1. Linda:
    25 juli 2017
    Ziet er lekker uit.
  2. Ida de Bruin:
    25 juli 2017
    Nou het is wel bikkelen voor jullie, wat een kilometers maken jullie, hopelijk komen er snel droge dagen aan, op naar het volgende verslag dikke knuffel aan jullie 4en xxxxxxxx
    Foto's zijn erg mooi!!!
  3. Alie Schuurman:
    26 juli 2017
    Juist die mooie maar zware tochten blijven altijd bij .
    Jullie gaan hier vaak aan terug denken.
    En trots zijn want jullie hebben het wel gedaan.
    Genieten jullie er maar goed van .
    Veel liefs uit vianen